Uczniowie klasy 2 LO (jako debatanci) oraz klasy 1 LO (w charakterze publiczności) wzięli udział w Turnieju Debat Społecznych Instytutu Nauk o Polityce i Administracji, jaki odbył się w dniu 02. czerwca 2022r. na Uniwersytecie Zielonogórskim. Przed turniejem organizatorzy zaprosili zgłoszonych do zawodów uczestników na nieodpłatne przeddebatowe szkolenia przygotowujące do efektywnego debatowania. Szkolenia te miały miejsce w kwietniu 2022 roku. Poprowadził je Jan Piosik – ekspert w zakresie pracy metodą debaty oksfordzkiej, prezes Fundacji „Projekty Edukacyjne”.
Debata oksfordzka (debata uniwersytecka) to rodzaj debaty, w której zdecydowanie zabronione jest obrażanie bądź wyśmiewanie mówców strony przeciwnej. Zadaniem debaty jest dyskusja nad tezą. Debatują przeciwnicy tezy (opozycja) oraz jej obrońcy (propzycja). Przewodniczy im marszałek, który ma do pomocy sekretarza czuwającego nad czasem i kolejnością wypowiedzi. Typ debaty pochodzi z Uniwersytetu Oksfordzkiego, a w Polsce pojawił się w latach 90-tych XX wieku.
Organizatorami Ekodebaty w dniu 02. czerwca 2022 był Instytut Nauk o Polityce i Administracji Uniwersytetu Zielonogórskiego (INPA UZ) Uniwersytet Zielonogórski (UZ) Unia Debat Oksfordzkich (UDO) Ekoenergetyka – Polska S.A. Stowarzyszenie Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) Fundacja Ekoenergetyki.
Cel turnieju odnosił się do edukacji społecznej ze szczególnym uwzględnieniem ekoedukacji z wykorzystaniem formy debaty oksfordzkiej wraz ze wszystkimi obowiązującymi w niej zasadami.
Turniej EKODEBAT otworzył dyrektor INPA UZ prof. Stefan Dudra. Głos zabrał również dziekan Wydziału Nauk Społecznych UZ – prof. Jarosław Bąbka oraz pani Kseni Wilaszek, przedstawiciel partnera organizatorów, firmy Ekoenergetyka. Następnie odbyło się losowanie grup i tez debatanckich.
Liceum Ogólnokształcące w Przemkowie reprezentowała drużyna w składzie:
- Patryk Zinowkin – mówca pierwszy – przedstawiający i rozwijający tezę, wprowadzający do debaty kluczowe argumenty,
- Michał Dźwigaj – mówca drugi – rozwijający linię argumentacyjną, wprowadzający do debaty materiał merytoryczny;
- Fabian Więckowski – mówca trzeci – podający kontrargumentację do argumentów strony przeciwnej, wypunktowujący błędy logiczne i rzeczowe, czy brak spójności u oponentów;
- Jan Gliszczyński – mówca czwarty – podsumowujący wystąpienie swojego zespołu.
Panowie rywalizowali z drużynami z liceów z Zielonej Góry i Piły.
Pierwsza debata, podczas której drużyna z LO w Przemowie wcieliła się w rolę propozycji toczyła się nad tezą „Slow fashion wyprze model fast fashion z przemysłu tekstylno –odzieżowego”. Opozycją była drużyna reprezentująca LO nr 5 w Zielonej Górze. Debata zakończyła się dla nas zwycięstwem 3:0. Oznacza to, że do swojej racji przekonaliśmy troje sędziów (cała loża sędziowska).
Kolejna debata nad tezą „Smart city to utopia” , w której ponownie wylosowaliśmy propozycję, niestety nie dała nam zwycięstwa, tym samym zablokowała możliwość udziału w finale. Zostaliśmy pokonani przez LO w Pile.
Podczas debat oksfordzkich jury dokonuje zarówno oceny indywidualnej każdego mówcy, jak i oceny drużynowej. W ocenie indywidualnej punktuje się strukturę wystąpienia, komunikację werbalną i niewerbalną, odpowiedzi na pytania przeciwników i reakcje na podawane informacje. Oceniane jest również wypełnienie swojej roli przez danego mówcę. Ocenie drużynowej podlega: spójność drużyny, definiowanie linii sporu, linia argumentacyjna drużyny, kontrargumentacja, czyli umiejętność polemiki z argumentacją oponentów.
Udział w debatach oksfordzkich to cenne doświadczenie zarówno dla uczniów, jak i dla ich opiekunów. Należy zaznaczyć, że do debaty, która trwa nieco ponad pół godziny (wystąpienia mówców są ograniczone w czasie do 4 minut) przygotowania trwają godzinami. Uczniowie poszerzają swoja wiedzę na podane przez organizatorów zagadnienia, przygotowują argumenty, dyskutują, współpracują ze sobą. W przygotowania do EKODEBAT, w tym roku szkolnym, do wymienionej wyżej drużyny włączyli się uczniowie z klasy 1 LO – Emilia Kohler, Filip Gościewicz, Kamil Grygorczyk, Adrian Tarawski oraz Michał Korzeniewski.
Opiekunami uczniów byli prof. Stefan Dudra z INPA UZ oraz nauczyciele z ZS w Przemkowie – Monika Dźwigaj i Anna Rekut .
Po zdobyciu nowych, ciekawych doświadczeń debatanckich uczniowie Liceum Ogólnokształcącego w Przemkowie zapowiedzieli swój udział w debatach w przyszłym roku szkolnym jak i zgodzili się na propozycję jej popularyzacji w środowisku szkolnym i lokalnym.